High Voltage

V této recenzi bych vám chtěl přiblížit první album AC/DC, které vyšlo v Evropě. Nese název High Voltage (Vysoké Napětí) a vyšlo na začátku roku 1976. Obsahuje 9 písní, které byly vybrané z prvních dvou počinů australských legend a to z australské verze High Voltage a z TNT, které vyšlo, také pouze v Austrálii a na Novém Zélandu.

Zvuk typický pro AC/DC je jakýsi syrový hardrock, hodně ovlivněný bluesem a plný ostrých kytarových riffů. Na prvních albech skupiny (řekněme až do titulu Highway To Hell z roku 1979) je zvuk velmi blízký klasickému Rock & Rollu, popsal bych ho jako Chucka Berryho převedeného do stylu AC/DC, nejcitelnější je to právě na High Voltage. V žádném případě to není výtka, naopak svým podáním Rock & Rollu AC/DC posunuli tuto skvělou muziku o krok dál.

Tak a teď se konečně dáme do samotných písní, jak už jsem napsal album jich obsahuje devět a jeho celková délka je 43 minut a 51 vteřin. Všimněte si, průměrná délka jedné skladby je necelých pět minut, připomínám, že jsou to jedny z prvních písní skupiny a většinou mají začínající kapely spíše kratší kousky. Ještě bych měl dodat, že na všech skladbách se autorsky podíleli Bon Scott, Angus a Malcolm Youngovi. Výjimku tvoří Can I Sit Next To You Girl, kterou napsali bratři Youngovi spolu s prvním zpěvákem Davem Evansem.

1. It's a Long Way To The Top (If You Wanna Rock & Roll)
Tato skladba je dlouhá 5 minut a k tomu ještě 16 vteřin. Hned po prvních deseti sekundách víte, na čem jste, protože vše začne ostrým kytarovým riffem. Po chvíli se přidá druhá kytara a basa s bicími a přesně po půl minutce se ozve "Ridin' down the highway…" a to není nic jiného než provokativní hlásek Bona Scotta. Následuje první refrének a potom netradiční sólo na dudy v Bonově podání. Ani Angus nezůstane pozadu a přidá se svou kytarou. Na začátku třetí minuty začíná druhá sloka. Poté se opakuje refrén a na závěr ještě Bonovy dudy a máme za sebou první píseň z alba High Voltage.

2. Rock & Roll Singer
Další pětiminutovka a zároveň i další skladba o rockové hudbě a věcech, které s ní souvisí. Tak nejdříve tento kousek začne asi tak minutovou předehrou s nádherným Angusovým sólíčkem. Poté následuje sloka popisující Bonovo dětství směřující ke kariéře rockového zpěváka. 1:34 - tento čas oznamuje začátek prvního refrénu - "Gonna be a rock & roll singer, gonna be a rock & roll star…", krátké sólo a hned druhá sloka. A zase refrén, tentokrát delší Angusovo sólo, a pak poslední sloka se změnou hudby (jako by se vyhrocoval děj). Na závěr ještě jednou refrén, rozuzlení děje a ukončení písně.

3. The Jack
"Song about a dirty Woman", takto je uváděna tato píseň na koncertech Bonem a později i Brianem. Důvod je prostý, je totiž o nevěrné ženě. The Jack je typická ukázka bluesu ve stylu AC/DC. Nejdříve půlminutová předehra v pomalém bluesrockovém stylu. Sloka probíhá v poklidném tempu, ale postupně se hudba začíná vyostřovat a dospěli jsme k refrénu. Po refrénu se dostává na řadu opět Angus s doslova uchu lahodícím sólem, které trvá přibližně 35 vteřin. Pochopitelně následuje sloka, refrén. Potom Bon zpívá s publikem, refrén a na závěr, to jsme na konci páté minuty, poděkování lidem.

4. Live Wire
I čtvrtý kus na High Voltage Live Wire je poměrně dlouhý, jeho délka dosahuje téměř šesti minut. Nejprve nás uvede do děje Mark Evans jemným pobrnkáváním na baskytaru. Po chvilce se přidá stejně zlehka i kytara. Asi tak po půl minutce se přidá Phil Rudd na bicí. Vše se rozjede lehce po padesáté vteřině a po chvilce začne sloka. Mezi refrénem a druhou slokou je pouze mezihra, očekávané sólo na Angusovu Gibsonku přijde až po sloce druhé, krátce do něj ještě vstoupí Bon. Angus svůj výstup ukončí jakýmsi držením struny. Teď už může začít třetí sloka připomínám, že jsme někde na konci třetí minuty. Po sloce dvojitá dávka refrénu, zakončení a jsme ve finále této krásné balady.

5. T.N.T.
T.N.T., to je označení pro výbušninu, ale zároveň to je i skvělá tří a půl minutová pecka od AC/DC. Můžete ji, stejně jako The Jack, slyšet dodnes na koncertech těchto hardrockových borců. To, že trinitrotoluen (T.N.T.) je výbušnina, je znát i z písně samotné. Už začátek je jakoby plný obav a zároveň i očekávání z detonace. Tak nejdříve bubny, a potom Malcolm a spol. začnou - "oi, oi, oi, oi, oi… A už tu máme sloku, a poté i refrén - "Cause I'm T.N.T…". V zápětí druhé dějství, refrén, krátké sólíčko a zase refrén. A konečně hektický konec (jako by útěk před výbuchem).

6. Can I Sit Next To You Girl
Tato píseň pochází z prvního singlu skupiny. Má lehce přes čtyři minuty. Začneme poměrně dynamicky a po půl minutce nás Angus obohatí o svůj neméně dynamický výkon. Je to prostě klasický "rokec". Nic na tom nezmění ani zpěv, který začne okolo pětapadesáté sekundy. Po refrénu hned začne další sloka. Nakonec nás čeká několika násobný refrén prokládaný sóly a různými hudebními i pěveckými vyostřeními.

7. Little Lover
Little Lover neboli malý milovník je více než pět a půl minut dlouhá. Je to taková balada v poklidnějším tempu. První půlminutku se z reproduktorů vašich rádií ozývá předehra, která je stejná jako hudba ve sloce, ta začne právě po těch třiceti vteřinách. Refrén, neboli zpěv o lásce v podání Bona Scotta. A hned navazuje další část příběhu. Po refrénu nesmí chybět sólo. Zbývá ještě zbytek textu včetně refrénu a už se můžeme těšit na skvělý song She's Got Balls. Ale ne počkejte! Po krátké pauze píseň pokračuje nebo spíš končí jakousi dohrou.

8. She's Got Balls
A máme tady moji oblíbenou píseň. V jednom rozhovoru Angus řekl, že právě She's Got Balls byla první píseň AC/DC. Kdybych ji měl krátce charakterizovat, tak použiji známé rčení "v jednoduchosti je krása". Myslím, že s tímto výrokem budete souhlasit hned po prvním riffu, ten je sice poměrně jednoduchý, ale doslova vás jeho "ostrost" zelektrizuje, zkuste si to někdy zahrát na kytaru a pořádně to vohulte - super zážitek (i pro vaše kombo). Trochu jsme se zdrželi úvodem, teď už to rozbalil i zbytek kapely a může se přidat Bon. Zpěv krásně doplňuje hudbu. Přišel čas pro chytlavý refrén. Sólíčko nás čeká po druhém refrénku. Po efektním ukončení Angusova výstupu přichází poslední sloka, refrén a těsně před koncem páté minuty se s tímto krásným songem rozloučíme.

9. High Voltage
High Voltage (Vysoké Napětí) je poslední píseň evropské verze stejnojmenného alba. Také s touto skladbou se můžete setkat na koncertech, ale ne tak pravidelně jako s Jackem a T.N.T. Jestli znáte píseň School Days od Chucka Berryho, kterou nahráli i Ácéčka, tak si určitě všimnete, že High Voltage vychází z díla této rock & rollové legendy. Teď se dáme do samotného popisu. Takže začneme úvodem, který nám nastolí rock & roll, který nás bude provázet následující čtyři minuty. I text, ostatně jak už jsme si na tomto albu zvykli, je o rocku. Refrén je opět velice kvalitní neboli chytlavý. Potom co Bon popíše svůj vztah k této krásné muzice i ve druhé sloce a refrénu, tak se bude něco podobného snažit vyjádřit i Angus svým "esgéčkem". Nakonec už jen několikanásobný refrén …ano bohužel už je to tak… to je vše z tohoto alba.

© 2002 - 03 Gejza a Machy